Mikael Agricolaa juhlittiin aurinkoisessa Viipurissa

[20.6.07] Viipurin suomalais-venäläinen Mikael Agricolan muistojuhla on yksi juhlavuoden päätapahtumista.

Näyttelijä Kari Hiltusen esittämä Mikael
Agricola vierailee omalla muistomerkillään
Kyrönniemellä.

Sää suosi Mikael Agricolan muistojuhlaan kokoontunutta yleisöä lauantaina 9.6. sekä Kuolemajärvellä Kyrönniemellä että Viipurin Teatteriaukiolla järjestetyssä tilaisuudessa.

Juhlapaikka teatteriaukiolla kylpi auringonpaisteessa.
Lavalla esiintyy viipurilainen Kantika-Galjarda.

Aurinkoiselle Kyrönniemelle Agricolan muistomerkin ja pirttimuseon luo kerääntyi 9.6. aamulla paljon juhlaväkeä: kutsuvieraita, entisiä kuolemajärviläisiä ja venäläisiä vieraita. Agricolan muistojuhla aloitettiin laskemalla seppeleet ja kukkalaitteet vuonna 2000 uudelleen pystytetylle Agricolan muistomerkille. Mikael Agricolan juhlavuoden valtuuskunnan puolesta seppeleen laski arkkipiispa Jukka Paarma. Myös Primoskin kaupungin, Kuolemajärvisäätiön, Pietarin pääkonsulaatin, Inkerin kirkon ja akateemikko Smirnovin seppeleet laskettiin muistomerkille.

Lyhyen juhlahetken Kyrönniemellä avasi Primorskin kaupunginjohtaja toivottaen vieraat tervetulleeksi. Arkkipiispa Paarma kertasi puheenvuorossaan Agricolan elämäntyötä. Ministeri Jaakko Numminen kertoi muistomerkin historiasta.

Teatteriaukion muistojuhla
Kyrönniemeltä juhlaväki siirtyi varsinaista muistojuhlatapahtumaa varten Viipurin teatteriaukiolle. Juhlan avasi arkkipiispa Jukka Paarma puheellaan, jossa hän korosti oman kielen merkitystä niin sivistyksen kuin hengellisen elämän kannalta. Suomen valtiovallan tervehdyksen juhlaan toi ylijohtaja Riitta Kaivosoja ja Venäjän tervehdyksen esitti Viipurin piirin johtaja Georgi Porjadin. Terveisensä juhlaan toivat Mikael Agricolan juhlavuoden valtuuskunta, Pietarin pääkonsulaatti sekä Pernajan ja Koiviston kunta.

Kuolemajärvisäätiö luovutti muistojuhlassa kirjan
ensimmäiset kappaleet Koiviston edustajille. Kirja
oli säätiön suurhanke.

Juhlassa kuultiin useita vaikuttavia musiikkiesityksiä. Sibelius-Akatemian vanhan musiikin jousiduo Omnibus esitti keskiaikaista musiikkia. Viipurilainen Kantika-Galjarda yhtye ja tamperelainen Eternitas-kuoro valloittivat yleisön lauluesityksillä.

Juhlapuhujana muistojuhlassa oli filosofian tohtori Kari Tarkiainen, joka keskittyi puheessaan Agricolaan rauhantekijänä. Hän toi esiin uusia mielenkiintoisia yksityiskohtia Agricolan viimeiseksi jääneestä matkasta Moskovaan ja Novgorodiin.

Juhlassa julkistettiin Kuolemajärvisäätiön toimittama kirja Kuolemajärven historiasta sekä suomeksi että venäjäksi. Kirjan toimittaja Seppo Pirhonen luovutti kirjan ensimmäiset kappaleet Koiviston edustajille. Kirja Vremena do nas kertoo Kuolemajärven vaiheista eri aikoina vuoteen 1944. Kirja on tarkoitettu paikallisten koulujen, kirjastojen ja asukkaiden käyttöön.

Agricola esiintyi muistojuhlassaan
Itse Mikael Agricola oli läsnä omassa muistojuhlassaan sekä Kyrönniemellä että Viipurissa. Näyttelijä Kari Hiltunen vaelsi juhlaväen keskuudessa koko Kyrönniemen tilaisuuden ajan. Viipurissa Agricola esitti yleisölle vaikuttavan monologinsa.

Muistojuhlan puheissa tuli ilmi, että Agricola on yhä 450 vuoden jälkeen ajankohtainen henkilö Viipurissa. Viipuri oli Agricolan elämässä merkittävä kaupunki känteentekenevinä aikoina. Mikael Agricola kävi koulua Viipurissa vuosina 1520-1528. Vuodenvaihteessa 1556-1557 hän viipyi Viipurissa kuukauden päivät matkallaan Moskovaan rauhanneuvotteluihin. Paluumatkalla 9.4.1557 Agricola kuoli Kyrönniemellä tai Seivästöllä. Haudan paikkaa ei varmasti tiedetä. Oletettavasti hänet haudattiin Viipurin tuomiokirkkoon 12.4.1557.

Viipurin Agricola-juhlallisuuksista uutisoivat myös Kuolemajärvisäätiö, Sana ja Kotimaa-lehti .

02.07.2007 15:21 Saara Salmi