1) kehittää yksittäisten kansalaisten ja eri tasoisten
ja ikäisten opintoryhmien mahdollisuuksia osallistua tietoverkkojen
(Internet) sisältöjen tuottamiseen ja
2) ns. tavallisten kansalaisten hallussaan pitämien historiallisten
tai ympäristöä
Tavoitteen voisi muotoilla myös toisella tavalla siten että
siinä pyritään kiistämään ammattilaisten
yksinoikeus tuottaa sisältöjä tietoverkkoihin kahdessakin
mielessä. Web-sivujen "tekninen" tuottaminen ei saisi olla riippuvaista
pitkälle koulutettujen atk- tai graafisen alan suunnittelijoiden osaamisesta
eikä myöskään historian kirjoittaminen ja julkaiseminen
saisi olla vain siihen koulutusta saaneiden ammattilaisten puuhaa. Sivujen
tekeminen ja omien tuotosten julkaiseminen pitäisi Opetusministeriön
uuden tietoyhteiskunta-ohjelmankin mukaan olla jokamiehen ja -naisen taito
ja oikeus viiden vuoden kuluttua. Kyseessä on siis eräänlainen
tietoyhteiskunnan kirjoitustaito, johon ainakin kaikilla halukkailla pitäisi
olla mahdollisuus perehtyä seuraavien vuosien aikana. Parhaiten taito
kehittyy tekemällä sisällöllisesti kiinnostavia ja
merkityksellisiä hankkeita, jollaisena voidaan pitää vaikkapa
paikallis- ja sukuhistoriallista aktiivisuutta. Tietoverkot antavat meille
ensimmäisen kerran todellisen mahdollisuuden "pienten asioiden historioiden"
tunnetuksitekemiseen kaikille ja kaikkialle maailmaan, kieliongelmat
tietenkin tekstin osalta huomioiden. Mutta ainakin valokuva "puhuu" rajat
ylittävästi kaikilla kielillä.
Projektin tavoitteet ovat edelleen:
- kehittää menettelytapoja, apuvälineitä ja työkaluja
tietoverkkojen (Internet) ja hypertekstin hyväksikäytön
edellyttämän "uuden luku- ja kirjoitustaidon" opettamiseen ja
oppimiseen sekä samanaikaisesti synnyttää selkeään
rakenteeseen perustuva, verkossa julkaistava ja jatkuvasti kasvava paikallisen
tiedon kokonaisuus.
- tiedon hankinnan, etsimisen, tuottamisen ja esittämisen yhdistäminen
saman opetus- ja oppimisprosessin osaksi ja sellaiseksi kokonaisuudeksi,
jonka yhteydessä voidaan tuottaa myös uutta tietoa. Tietokokonaisuuksien
tuottamisessa pääpäino on paikallisen tason opintoryhmillä
- projektin ja sen tulosten hyödynnettävyys koulutuksen eri
tasoilla mukaanlukien elinikäinen oppiminen, erityisesti historian,
yhteiskunta- ja ympäristöopetuksessa ja tutkimuksessa.
- tietoverkkojen käytön aloituskynnyksen madaltaminen niin
oppimisen, opettamisen kuin tiedon tuottamisen ja julkaisemisen suhteen.
- avoin oppimisympäristö, joka kasvaa pääasiassa
osallistujien itsensä tuottaman, erityisesti paikallisen ja historiallisen
näkökulman sisältävän informaation pohjalle. Ajan
myötä kokonaisuudesta muodostuu eri osallistujatahojen luoma
"Kansalaismuisti" , paikallisen historiallisen ja muun tiedon pankki tai
kotiseutuarkisto.
Matapupu
alueen kansalaishistoria on sisällöltään laajin
hanke ja pitää itse asiassa sisällään useitakin
varsin itsenäisiä osioita, joita eri ryhmät toteuttavat.
Osa verkossa tällä hetkellä olevista sivuista on laadittu
projektin toimesta ja ne on myös aiemmin julkaistu Malmin Kuvalehdessä
(vuosittain ilmestyvä Malmi-Seuran julkaisu, jota on julkaistu vuodesta
1982 lähtien) tai Tapanila-Albumissa ( Tapanila-seuran julkaisu).
Kyse on siis tältä osin ollut olemassa olleen kirjallisen ja
kuvallisen materiaalin uudelleen julkaisemisesta sähköisessä
muodossa.
Erona aiempaan on kuitenkin se että nyt tekstit ja kuvat
on järjestetty teemojen ja ajan (aikajana) mukaisella tavalla sekä
myös linkitetty keskenään silloin kun viittaussuhde on ollut
olemassa. Esimerkiksi kun muistelija on viitannut Malmin Pohjoiseen kansakouluun
on tästä kohdasta tehty linkki tiedostoon, jossa kyseistä
koulua on käsitelty tarkemmin.
Materiaalin sähköisellä uudelleen julkaisemisella ja
uudella tavalla järjestämisellä on pyritty sekä saatavuuden
paranemiseen (lehtien painokset ovat ajat sitten loppuneet) että
materiaalin helppoon käyttöön: samaa asiaa, aikaa
tai aihepiiriä käsittelevät tekstit löytyvät samasta
kohtaan ja linkkien avulla myös lisätiedon saanti on mahdollista.
Lyhyesti on pyritty siihen, että olemassa oleva historiatieto olisi
helposti löydettävissä ja käytettävissä.
Materiaalimäärien paisuessa on tarkoitus tehdä myös
asiahakemisto sekä vapaan sanahaun mahdollistava sivuston sisäinen
hakutoiminta.
Toinen jo valmiin valmiin materiaalin uudelleen /sähköiseen
julkaisemiseen liittyvä ajatus on se että tällä tavoin
voitiin helposti ja nopeasti luoda suhteellisen näyttävä"alkusolu"
koko hankkeelle, joka innostaisi alueen asukkaita ja erilaisia ryhmiä
jatkamaan hanketta omilla tuotoksillaan. Tällainen aloitusmalli tuntuu
hyvin toimivalta työskentelytavalta ja sitä on tarkoitus käyttää
myös muissa hankkeissa.
Alkusolun työstämisen jälkeen Matapupu-alueella on Helsingin
Koillisen työväenopiston ja Pukinmäen kirjaston mediateekin
kanssa yhteistyönä pidetty useita web-sivujen tekokursseja,
joilla osanottajat ovat voineet tehdä omia historiahankkeitaan (osin
myös omia sivujaan muista aiheista, esim Suutarilan kaupunginosan
silloista)
tai muokanneet web-sivuja alueen historiaan liittyvistä valmiista
materiaaleista (esim syksyn 1999 kahdella kurssilla on työstetty
Puistolan-seuran vuosittain julkaisemassa oppaassa julkaistuja alueen historiaan
liittyviä kirjoituksia ja valokuvia).
Toinen työtapa on ollut valmiiden "käsikirjoitusten"
eli näyttelyiden verkkoversioiden toteutus. Tällaisia ovat Malmin
sairaalan työntekijöiden kokoama ja Malmi-talolla esillä
sairaalan 90-vuotista historiaa kuvannut valokuvanäyttely ja toinen
Malmin Ponnistajien niin ikään Malmi-talolla esillä ollut
laaja historiallinen valokuvanäyttely. Molemmat ovat vielä työn
alla ja niihin liitetään mukaan myös sellaista aineistoa,
jota varsinaisessa näyttelyssä ei ollut esillä. Tavoitteena
on myös julkaista katkelmia haastatteluissa
äänimuodossa,
jotta verkon erilaiset mahdollisuudet tulisivat paremmin hyödynnettyä.
Eräs mallitapaus näyttelyiden verkottamisesta on ollut "Jälleenrakennuksen
ja rintamamiestonttien Suutarila" -näyttely, jonka Siltamäki-Suutarila-seura
laati Euroopan rakennusperinne viikolle syksyllä 1998. Näyttely
koostui 42 valokuvasta alueen talojen rakentamisesta ja nykyisyydestä,
kartoista ja esitelmästä dioineen. Se oli ensin esillä kahdessa
kirjastossa ja olisi sen purettu ja unohdettu. Pohjois-Helsingin lukion
kurssi siirsi näyttelyn
kuvat ja tekstit verkkoon ja tuotti siihen omana panoksenaan
kolme videohaastattelua ja joukon QTR-kuvia (panoraamoja), joista yksi
oli rintamiestonttitalon ympärikuvaus. Valitettavasti nämä
kuvat ja videoclipit eivät vielä näy verkossa. Sen lisäksi
julkaistiin joukko kirjoituksia jälleenrakentamisesta ja rintamiestonttitaloista.
Projekti jatkunee lähiaikoina yhteistyönä kaupunkisuunnitteluviraston
kanssa, missä on tekeillä rintamiestonttitalojen koko Helsinkiä
koskeva inventaario. Lopputuloksena voisi olla kehikko, johon voitaisiin
liittää yksittäisten talojen ja katualueiden kuvia ja kirjoituksia
niiden rakentamisvaiheesta nykyisyyteen. Tässä työskentelymallissa
lähdettiin liikkeelle yhdestä hankkeesta, jonka työstämiseen
osallistui useampia tahoja (kaupunginosaseura, kirjasto, lukion
kurssi, Kansalaismuisti-projekti, Taideteollisen korkeakoulun medialabra,
kaupunkisuunnitteluvirasto), johon jokainen jätti oman näkyvän
"jälkensä". Samalla hanke jäi myös avoimeksi
jatkotyöstämiselle ja uusien yksityiskohtien tai osioiden mukaantulolle.
Parhaillaan kehittelen samantyyppisiä hankkeita Kontulassa, Herttoniemessä
ja Laajasalossa. Kontulassa
on kokeiltu syksyllä (1999) ja keväällä
(2000) ns. historiaklinikan
toimintaa: Projekti päivystää
lähiöasemalla ja ottaa vastaan asukkaiden tuomia valokuvia ja
skannaa ne saman tien talteen tietokoneen muistiin. Samalla voidaan keskustella
muustakin alueen historiaan liittyvästä, sopia haastatteluista
yms.
"Valmiista aineistosta" on kyse myös Tapulikaupungin asukasyhdistyksen
kokoamassa Tapulikaupungin
historiikissa, jota seura on koonnut useiden vuosien aikana ja
jolle se ei aiemmin ole löytänyt sopivaa (edullista) julkaisemistapaa.
Tässä tapauksessa kyse on myös hankkeesta joka ei siinä
mielessä valmis että sen voisi heti julkaista kirjana. Aineisto
on kirjaksi epätasaista ja hajanaista, joistakin asioista on jo paljon
materiaalia, toisista ei vielä juuri mitään. Verkko mahdollistaa
valmiiden osien (pienten ja suurempien) julkaisemisen välittömästi.
Ja toki myös puutteellistenkin osien, koska niitä voidaan täydentää
heti kun lisätietoja saadaan. Hieman samantapaisia hankkeita on käynnissä
Helsingin Jyryn
100-vuotishistorian, Helsingin kesänviettosaarten historian verkkoversion
ja Vantaan kaupungin museon näyttelyn "Suutari Asp - Hämeenkyläläisen
mäkituvan elämää" tekemisessä, jotka myös
ovat käynnissä. Näistä viimeksi mainittu muodostaa
eräiden artikkeleiden kanssa Vantaan
verkkohistorian 1900-luvun alkupuoleen ja vuosisadan vaihteeseen
keskittyvä alkusolun.
Nummela muodostaa projektin eräänlaisen etäispäätteen.
Siellä toimiva ryhmä muodostuu joukosta "ikäihmisiä"
naisia, joita kiinnostaa sekä kotiseutunsa historia että tietotekniikka:
Idea
Pisteenkaaren
(Nummelan keskustan keskeinen katu) historiasta oli elänyt jo pidempään,
kun he saivat kuulla Kansalaismuistista syksyllä 1998. Kävin
viime keväällä Nummelassa muutaman kerran, toukokuussa järjestettiin
Vihdin kansalaisopistossa kolmen opintokerran kurssi web-sivujen tekemisestä.
Lokakuussa 1999 avattiin Nummelan kirjastossa Pisteenkaaren talojen ja
ihmisten historiaa koskeva näyttely, jonka pohjalta ryhmä ryhtyi
marraskuussa 1999 muokkaamaan verkkoversiota, jossa voidaan ottaa huomioon
näyttelyn aikana saatu palaute, ehdotukset uudet tiedot ja myös
korjata näyttelyyn pujahtaneet pikku virheet ja puutteet. Verkkoversio
tulee olemaan näyttelyä huomattavasti laajempi ja perusteellisempi.
Mukaan voidaan ottaa myös näyttelystä hylättyä
tai ylijäänyttä aineistoa (useita kuvia samasta aiheesta
tai lisää tekstiä, yksityiskohtia, jotka eivät mahtuneet
mukaan) ja Pisteenkaarella eläneiden muistelmia ja haastatteluja (ääntä).
Hankkeen tämän hetkisestä vaiheesta voi sanoa sen verran
että tuskin yksikään teksti on enää täysin
samassa muodossa kuin mitä se oli kirjastossa olleen näyttelyn
aikana.
Projektin kannalta katsottuna Suutarilan, Nummelan ym tapaisissa hankkeissa
on kyse siitä että etsin /etsimme yhdessä sopia toimintatapoja,
miten
kasvatetaan kerran luotua juttua, miten siihen voidaan lisätä
asioita : muutetaanko tekstiä (ainakin virheet), tehdäänkö
lisäys tekstiin niin että kukin uusi kerrostuma myös näkyy
ja erottuu aiemmasta, tehdäänkö lisäykset linkkinä
uuteen tiedostoon vai miten? Ja myös kuka tekee lisäykset,
toisin sanoen hoitaa päivityksen
Haluaisin vielä viitata yhteen konkreettiseen esimerkkiin, jolla
voisi olla erityistä kiinnostavuutta myös yliopisto-opetuksen
ja yliopistojen laitosten kannalta : Raunistulan
sähköistäminen on Turun yliopistossa pyöritettävä
hanke, johon voi parhaiten tutustua web-sivujen välityksellä.
Tavoitteena on että www-sivuille rakennetaan virtuaalinen esikaupunki,
joka mahdollistaa havainnollisen tavan liikkua ajassa ja tilassa. Sivuilla
julkaistaan laajoja tietokantoja alueen rakennetusta miljööstä,
elinkeinoista, yhdistyksistä jne. Projektin yhtenä tavoitteena
on tuottaa sellaista aineistoa, jota voidaan käyttää suoraan
hyväksi sekä tutkimuksessa että kouluopetuksessa.
Mukana hankkeessa on Turun yliopiston tutkijoita ja opiskelijoita eri
historia-aineista, folkloristiikasta, kansatieteestä ja sosiologiasta,
tutkijoita Turun maakuntamuseosta sekä historian- ja yhteiskuntaopin
opettajia Turun alueen eri kouluista. Projektin vetäjinä toimivat
yliassistentti Kari Teräs Turun yliopiston historian laitokselta,
os. Suomen historia, Henrikinkatu 2, 20014 Turun yliopisto, p.02-333 6237,
sähköposti kari.teras@utu.fi ja tutkija Anu Suoranta Turun yliopiston
poliittisen historian laitokselta, sähköposti anu.suoranta@utu.fi.
1. Helppo aloitus: Voidaan lähteä liikkeelle pienestä
yksityiskohdasta, esimerkiksi yhdestä kuvasta ja siihen laaditusta
kuvatekstistä. Kirjoittamisen ja julkaisemisen aloituskohta voi olla
vaikkapa kylähistorian kannalta katsottuna missä tahansa. Jokin
ajanjakso, tilanne, tapahtuma, hyvin pieni ja arkinen tai suuri ja juhlava,
josta voidaan edetä ajallisesti ja teemallisesti moneen suuntaan.
Aloituskohtia voi olla useita samanaikaisesti. Yksilö henkilö
tai ryhmä aloittaa kyläkeinusta, tanssilavasta, pienviljelijäyhdistyksestä,
talkoista tai pellonraivauksesta. Kokonaisuutta ei aluksi tarvitse lainkaan
miettiä, jotta ei synny turhia paineita liian suuresta palasta. Vasta
kun yksittäisiä osioita on olemassa jonkin verran tulee kuvaan
mukaan jonkinlaisen ajallisen ja teemallisen rakenteen hahmottaminen, jonka
puitteisiin yksityiskohdat voidaan sijoittaa.
2. Joustava jatko: Se mikä on valmiina on aina myös
saman tien julkaistavissa, mitään valmista yksityiskohtaa (valokuvaa
ja kuvatekstiä, muistelman pätkää tai pientä tutkielmaa)
ei tarvitse jättää pöytälaatikkoon odottamaan
kokonaisuuden valmistumista joskus kaukaisessa tulevaisuudessa. Myös
sitä mitä on julkaistu voidaan aina korjata, jos ilmaantuu virheitä
tai täydentää uusilla tiedoilla ja yksityiskohdilla. Kokonaisuuden
rakennettakin voidaan milloin tahansa muuttaa, korjata ja täydentää.
Tätä ominaisuutta kirjana julkaistulla teoksella ei koskaan ole.
(Huom tällä en halua mitenkään vastustaa
kirjana julkaistavaa historiaa, kirja ja verkko täydentävät
toisiaan).
Historian ja perinteen verkkoversion kokoamisen, kirjoittamisen ja julkaisemisen
voi aina jättää myös kesken lyhyemmäksi tai pidemmäksi
aikaa. Valmiit osat ovat joka tapauksessa aina näkyvissä ja uudet
tekijät voivat jatkaa siitä mihin toiset (hetkeksi väsyneet)
jäivät. Ja vaikkei jatkoa olisikaan heti näköpiirissä
on julkisuuteen joka tapauksessa saatettu se työ joka jo oli ehditty
tekemään.
3. Hajautettu tuotanto: Kylä- tai muulla historialla voi
tässä mallissa olla monta tekijää ja pienellä
panoksella pääsee osallistumaan yhteiseen suureen ;
siis
talkootyötä sanan parhaassa mielessä. Osallistumisen aste
ja ajankäyttö voivat vaihdella kunkin taitojen ja kykyjen mukaan.
Ne jotka muistavat tai joilla on valokuvia tuovat sisällön, toiset
(usein nuoremmat) osaavat paremmin web-sivujen vääntämisen
: mummo tai vaari ja lapsenlapsi voivat olla hyvä työpari tietokoneen
ääressä koulun atk-luokassa. Yksi ryhmä tai henkilö
voi olla kiinnostunut vain vaikkapa urheilusta tai innostunut muistelemaan
urheilukentän rakentamista tai osuuskunnan puimuria. Historia muuttuu
rikkaammaksi kun sitä lähestytään yksityiskohtien kautta,
jotka sinänsä voivat olla pieniä ja tuntua myös suuren
kokonaisuuden kannalta merkityksettömiltä. Moniääninen
historia on aina erityisen rikasta eikä erilaisista tulkinnoista ja
erisuuntaa vetävistä tulkinnoista kannata olla huolissaan.
4. Tilaa riittää: Verkkoversiossa on silmää
ja tilaa yksityiskohdille ja monille "pienille" asioille, "kaikki" kelpaa
ja on arvokasta tallennettavaksi ja myös voidaan tallentaa. Monta
kuvaa samasta tilaisuudesta tai vuoden 1952 kyläolympialaisten (tai
vastaavien) koko tulosluettelo voidaan ottaa mukaan. Jokainen talo ja talon
rakentaja voidaan "ikuistaa", jos joku niin haluaa ja viitsii halunsa pukea
sanoiksi ja sivuiksi, omin voimin tai jonkun avustuksella. Mukaan voidaan
ottaa myös 1950-70 -luvuilla kuvatut kaitafilmit. Ne voidaan digitalisoida
ja siirtää verkkoon tai cd-rompuiksi kirjaston hyllyille. Tai
tuoreemmat videot. Eikä kaikkea tarvitse kirjoittaa; siistitty haastattelu
(= turhat rönsyt ja jahkailut pois) voidaan tallentaa äänitiedostona
ja kuunnella lukemisen sijasta. Kansalaismuistin sivuilla ei vielä
ole ääntä, mutta odotellessa voi esimerkkinä kuunnella
vaikkapa miten Hans
Öfverström muistelee miten hän ensimmäisenä
juoksi rajan yli palautettuun Porkkalaan vuonna 1956. )
5. Halpa, jos itse tehdään: Verkkohistorian tuottaminen
on halpaa lystiä, jos se tehdään kuten edellä on hahmoteltu:
talkoina, johon monet osallistuvat eri tavoin. Verkkohistoria voidaan julkaista
vaikkapa kunnan tai kyläkoulun palvelimelle tai osallistujien omien
kotisivujen yhteydessä. Tällöin se ei maksa mitään
lisää ja vaikka jouduttaisiin hankkimaan historialle oma kotisivu,
joltakin palvelun tuottajalta niin ei sekään maltaita maksa.
Tekemiseen voi tietysti uhrata rahaa vaikka kuinka paljon jos halutaan
joku ulkopuolinen mainosfirma suunnittelemaan ja toteuttamaan sivut. Se
tosin ei ole mitenkään välttämätöntä,
hyviä, luettavia ja konstailemattomia sivuja osaa kuka tahansa tehdä
pienen harjoittelun jälkeen: 70-vuotias vanha rouva Nummelassa tai
peruskoulun ala-asteen 5-luokkalainen Pukinmäessä ja muut sillä
välillä olevat.
6. Ongelmia tai haittoja: Varmasti niitäkin on. Monesti
kiinnitetään huomiota siihen onko koneita ja taitoja riittävästi
tai halua selata verkkoa. Kuka päivittää tai ylläpitää
tehtyjä sivuja. Koneiden saatavuus on tietysti konkreettinen kysymys.
Suomessa se ainakin on keskimääräistä paljon parempi
ja suuresti myös lisääntynyt viimeisten vuosien aikana.
Toinen hyvä puoli on se että Suomessa tietokoneita sijoitetaan
julkisiin tiloihin, esim. kirjastoihin, jossa ne ovat kaikkien vapaasti
ja ilmaiseksi käytettävissä. Menee tietysti vielä aikaa
ennen kuin kaikki osaavat tietokoneita käyttää ja kaikki
eivät varmaankaan sitä edes halua tehdä. Mutta eivät
kaikkia koskaan lue tai tutustu kotiseutunsa kirjoitettuunkaan historiaa
eikä kukaan sillä perusteella halunne torjua historian ja perinteen
tallentamista tai julkaisemista. Verkkoversiokin tehdään niitä
varten jotka ovat siitä kiinnostuneita. Stadin
taivaan alla -valokuvanäyttelyä kävi verkon kautta
katsomassa muutamassa päivässä lähes satatuhatta kävijää
ja moni käytti Internet-selainta ensi kertaa elämässään.
Selailu ja web-sivujen teko ei ole niin mutkikasta puuhaa ettei sitä
oppisi jos on siihen halua ja jos on jotain mistä kertoa muille.
Suurempi pulma varmaankin on siinä, että toimiakseen historiahanke,
toteutetaan sitä sitten missä muodossa tahansa, vaatii aina muutaman
moottorin, innostuneen henkilön, jotka ovat valmiita tekemään
jotain asian hyväksi, koska työtä ja toimintaa siinä
vaaditaan: organisointia, ideointia, kirjoittamista, haastatteluja, skannaamista
yms. Vaikka kaikki tapahtuisikin vain pala kerrallaan ja siihen tahtiin
että on mukavaa. Sillä hauskaahan pitää olla, ei se
muuten suju.
|